“Onze tegelzetters kunnen zich dankzij Leanworks op hun kerntaak richten”
Ondertitel

De transformatie van een kantoortoren naar 160 woningen. De renovatie van het Zuiderbad in Amsterdam. De realisatie van een 270 meter lang kantoorpand op de basis van een kraanspoor van voormalige laad- en loskranen. Keuken-, badkamer- en toiletrenovaties in sociale huurwoningen. SVK Tegelwerken heeft een zeer gevarieerde lijst van opdrachten. We spraken met directeur Tom Sterkman over de samenwerking met BMN op al die projecten. “Mooie werken zijn belangrijk voor onze mensen. Leuke en goede werkomstandigheden zijn dat ook. De samenwerking met BMN helpt ons daarbij.”
SVK Tegelwerken en BMN gaan al ver terug. Sterker nog, de bedrijven hebben dezelfde roots. SVK Tegelwerken heette oorspronkelijk Stoel Van Klaveren Tegelzetbedrijf. Als onderdeel van de toenmalige bouwmaterialenhandel Stoel van Klaveren uit Alkmaar, dat nu onderdeel is van BMN. Bij de overgang van Stoel van Klaveren eind jaren negentig naar CRH, is het bedrijf verzelfstandigd en de naam verkort tot SVK Tegelwerken BV.
Korte lijnen, goede contacten
De samenwerking tussen SVK Tegelwerken en BMN is altijd gebleven en bestaat nu dus al zo’n 60 jaar. Tom: “We kennen elkaar al lang en de contacten zijn ontzettend fijn. BMN is natuurlijk een groot bedrijf geworden, maar de lijnen zijn nog steeds kort en de mensen zeer benaderbaar. De dagelijkse logistiek is ook goed ingericht. Het halen en brengen, het voorraad houden. Dat is echt een pre.”
Zonder sjouwen meteen aan het werk
“We maken naast de dagelijkse logistiek gebruik van Leanworks, waarbij de bouwmaterialen door runners van BMN zelfs helemaal op de plek van verwerking worden afgeleverd. Zoals op een project in Almere, een woontoren van 19 verdiepingen en 157 appartementen. En bij een groot transformatieproject in Haarlem, Ceylonpoort. Dit voormalige VNU gebouw van 12 verdiepingen krijgt 149 huurappartementen. Boven op het gebouw worden nog eens twee extra verdiepingen voor 13 op-top-woningen gerealiseerd.”
“BMN organiseert op dit soort projecten voor ons het opperwerk en regelt dat de tegels die wij bestellen op het juiste moment op de juiste plek in het gebouw komen te staan. Zodat onze tegelzetters ’s ochtends meteen aan het werk kunnen en niet eerst hoeven te gaan sjouwen.”


Leuker werk, langer fit
“Wij vinden het belangrijk dat wij hiermee onze mensen ondersteunen. Zij kunnen zich daardoor op hun kerntaak richten. Natuurlijk gaat door deze werkwijze ook onze tegelzetproductie omhoog, maar dat is voor ons niet de belangrijkste reden om hiervoor te kiezen. Onze jongens worden er blij van, daar gaat het om. Ze worden ontzorgd voor een deel van hun taken, blijven langer fit en vinden hun werk leuker.”
Leerbedrijf
SVK Tegelwerken is een echt mensenbedrijf, vertelt Tom. “We zijn nog een van de weinig grote spelers die met veel eigen personeel werkt. Dat vinden we belangrijk. We begeleiden al onze projecten ook zelf. Leveren altijd een eigen voorman. En we zijn een leerbedrijf, hebben altijd wel leerlingen aan de gang. Dat vraagt een investering van ons als bedrijf die we graag doen. We willen het vak doorgeven. Er lopen daardoor ook altijd jonge mensen rond in ons bedrijf. We hebben op dit moment vijf tegelzetters onder de 24 in dienst.”
Showroomservice
SVK Tegelwerken gebruikt naast Leanworks de showroomservice, waarbij bewoners in de showroom van BMN de tegels uitzoeken voor hun badkamer, keuken en toilet.
“Wij nodigen hiervoor zelf klanten uit, koppelen hen aan de agenda van BMN, waarna zij in de showroom worden ontvangen door een BMN-medewerker. BMN voert dan de verkoopgesprekken en die informatie komt weer bij ons terug. BMN maakt 3D tekeningen van de ruimtes, neemt uitgebreid de tijd met de mensen in de showroom en regelt vervolgens ook weer alle logistiek. Die hele organisatie van dat alles, daar doen wij helemaal niets aan, dat wordt allemaal door BMN geregeld.”



Track & Trace
Tom ziet ook ontwikkelingen in de samenwerking met BMN. “BMN is nu bijvoorbeeld bezig met een Track & Trace-systeem. Dan kunnen we straks net als bij bestellingen via Bol.com of AH.nl precies volgen waar de materialen zijn die we bestelden.”
“Dat wordt vooral bij kleinere projecten enorm handig. Als we bijvoorbeeld in een woning de badkamer, keuken en toilet renoveren, doen we dat vaak onder tijdsdruk. Dan wil je niet hebben dat je moet wachten op je materialen. Met dat Track & Trace-systeem kunnen we nog beter aansluiten op de logistiek van BMN. En bijvoorbeeld nog even iets anders doen als we zien dat de materialen wat later komen. Dat realtime volgen van bestellingen is echt een goede verbetering.”
Toegevoegde waarde
“Al met al is de samenwerking met BMN voor ons van grote toegevoegde waarde. Door de dingen waarmee zij ons ontzorgen, maken wij er voor onze mensen een leukere werkdag van. Zeker in deze tijd is dat belangrijk. Als we willen dat mensen in deze branche komen werken, moeten we het ook leuk voor ze maken.”
